Prima Contact Harta
 Română  English
 
 
Prima / Noutati / Dilemele politice şi economice ale gazului rusesc
Dilemele politice şi economice ale gazului rusesc
28.05.2012  
Accesări: 1119   
imprimare

 

http://eco.md/index.php?option=com_content&view=article&id=5465:dilemele-politice-i-economice-ale-gazului-rusesc-&catid=108:opinii&Itemid=479

 

„Gazprom"-ul nu va ţine pentru "Belarusi" preţuri joase prea mult. De aceea trebuie să utilizăm acestă pauză pentru a spori eficienţa energetică a economiei.

V. Semaşco, Prim vice-prim ministru

 

Nu aveam intenţia să scriu despre gaze. Este o temă total neinteresantă pe întreg continentul european în general şi, în special, în Republica Moldova. Pe cine, de exemplu, îl interesează că la NYMEX preţul la gazele naturale (contractele futures cu livrări în luna mai curent) este cel mai mic din ultimii 20 de ani şi se tranzacţionează la cotările de aproximativ 70 USD/1000 m3, sau că consumatorii casnici din SUA plătesc acum cam 270 USD/1000 m3 pentru gazele consumate. Nici cotările la Bursa Energetică Europeană din Leipzig (preţurile - spot oscilează în jurul nivelului 350 USD/1000 m3), nu cred, că sunt luate în serios de către actorii de prim-plan implicaţi în structura care se numeşte piaţa europeană a gazelor naturale. Nu exclud, că tribunalele sunt principalele locuri unde preţurile bursiere europene sunt de folos, şi asta doar atunci când marile companii - partenere ale „Gazprom"-ului cer de la acesta reduceri, dar asta este o altă poveste, la fel ca şi multe alte poveşti mai dulci sau mai amare care se petrec pe obscura şi difuza piaţă europeană a gazelor.

Vreau să repet: nu faptul că „Gazprom"-ul a stabilit deja pentru 2012 reperul de preţuri medii europene (aprox. 415 USD/1000 m3) şi nici acela că Rada Supremă ucraineană a aprobat planul de reorganizare a companiei „Naftogaz" (inclusiv şi pentru a rezilia contractele existente cu „Gazprom"-ul) şi a interzis privatizarea sau darea în arendă a gazoductelor m-au făcut să revin la acest domeniu lipsit din punct de vedere analitic şi de pronosticare de orice interes.

Evenimentul avut în vedere s-a petrecut la 10 aprilie în regiunea Belgorod din Federaţia Rusă. Asociaţia de consum din raionul Starâi Oscol s-a adresat Serviciului regional Antimonopol în legătură cu intenţia de sistare a livrării gazelor consumatorilor din raion de câtre ООО „Газпром межрегионгаз Белгород". Cei din urmă vrând să afle (consecinţă a unei dispoziţii a premierului V. Putin) structura proprietarilor şi a beneficierilor reţelei raionale de distribuţie au condiţionat continuarea livrării gazelor cu modificarea contractului de prestare a serviciilor. Serviciul Antimonopol a avertizat (următorul pas este instanţa de judecată) „Gazporm" - ul local de încălcarea legii şi de impunere beneficiarului a unor condiţii nefavorabile de activitate: acţiunea dată nu este cuprinsă de obiectul contractului care este asigurarea cu gaze a consumatorilor.

Vi se pare insignificant evenimentul? Oamenii de acolo au considerat că sunt devieri de la prevederile contractului în defavoarea lor şi au reacţionat adecvat, deşi, şi în raionul Starâi Oscol, „Gazprom" - ul este monopolist în aducerea gazelor.

Vom ajunge oare să vedem şi noi fermitate şi principialitate din partea autorităţilor noastre în negocierile cu „Gazprom"-ul? Eu, unul, nu prea cred că vom trăi acele vremi ferice, din simplul motiv că orice oficial rus care ne noroceşte cu coborârea pe pământ moldav, indiferent de domeniul de activitate şi poziţia ocupată, are în delegaţie şi un reprezentant al „Gazprom"- ului. Rogozin nu face excepţie. Mi-aşi dori, însă, foarte mult să i-a cineva şi parte noastră atunci când se discută, să zicem, preţurile la gaze. Şi cum lucrul acesta nu se va întâmpla degrabă cer permisiunea de a reveni la subiectul pe care ni l-am propus al discuta în rândurile ce urmează.

În ultimii ani Rusia şi-a modificat poziţia faţă de CSI de la („Главные проблемы современной России - переход к инновационной модели развития, повышение конкурентоспособности экономики, модернизация социальной сферы - не могут быть прямо решены в рамках сотрудничества со странами СНГ") la („В том случае, если новое СНГ не состоится, Россия утратит статус региональной державы, а ее международный авторитет заметно упадет") cu canalizarea eforturilor în anumite direcţii (Научившись говорить твердое «нет» тем нашим соседям, которые не желают усиления влияния России, важно одновременно стимулировать широкие слои населения и предпринимательское сообщество этих стран к оценке того, является ли выбор их современного правящего класса благом для стабильного будущего соответствующего государства).

Aici vreau să închei incursiunea politică a comunicării de faţă şi să trec la chestiuni strict economice ce vizează unele probleme expuse în ultima vreme de păturile largi ale populaţiei stimulate de la noi. Mă refer în special la cei care promovează ideea aderării Moldovei la Uniunea Vamală Euro-Asiatică (UVEA).

De altfel, concepţiile diverselor forme de uniuni venite din partea rusă nu sunt noi. Prin 2004 când a fost lansată ideea Spaţiului Economic Unic 4 (cred că în urma analizei documentelor de constituire) în săptămânalul ucrainean „Зеркало недели" a fost publicat un articol critic care se numea „Назовем империю пространством!". Şi cum aproape nimic din propunerile anterioare nu s-a realizat (vom reveni la subiectul dat cu detalii) să sperăm că şi lucrurile cu această UVEA vor urma aceeaşi cale, iar noi, fiindcă am vorbit la început despre gaze, ne vom opri în continuare asupra unui aspect legat tot de acest agent energetic. Ce ar avea de câştigat Moldova, în cazul când Victor Şelin & Co care înţeleg arhaic această Uniune Vamală ca un teritoriu unde se poate cumpăra ieftin şi se vinde scump, printr-un absurd, şi-ar realiza sarcinile puse de cei care îi stimulează.

Punându-ne întrebarea cu câştigul, îl vom analiza având în cătare gazele naturale pentru că ele deţin „partea leului" (a nu se confunda cu leul moldovenesc) în relaţiile de export ruso - moldave.

Cum sunt, din mai multe considerente, sceptic când vine vorba de calitatea datelor statistice din spaţiul ex-sovietic, consider că enunţarea oricărei concluzii despre o problemă economică trebuie să fie bazată pe cercetarea mai multor surse de informaţie. Aici cantitatea nu strică niciodată.

Normal este ca în relaţiile bilaterale să se contrapună indicatorii ambelor părţi, lucru pe care intenţionam şi noi să-l facem aducând numai indicatorii pentru gazele naturale. Dar datele Serviciului Federal de Statistică al Rusiei (Росстат) care vizează exporturile în Moldova sunt atât de „delicioase" încât nu am putut rata ocazia să le prezentăm pentru cei care au „ochi de văzut".

Sunt multe lucruri de spus contemplând acest tabel, noi, altul fiindu-ne scopul, ne vom limita numai la două. Întâi de toate vom menţiona că la exporturi Rusia este pentru Moldova un partener la fel de strategic ca şi pentru celelalte ţări ale lumii cu care ea are relaţii comerciale. Aici predomină materia primară: combustibilii şi îngrăşămintele minerale (rata în exportul total al Rusiei a primelor trei produse, petrol brut, derivate ale acestuia şi gaze naturale a constituit 65,5% în 2011, sporind în urmă crizei din 2008 de la nivelul de 61,7% în 2007). Ce ar putea să ofere „partenerul strategic" pentru dezvoltarea tehnico-tehnologică a Moldovei, care are astăzi o misiune extrem de dificilă: edificarea unei economii tehnologizate cu consum redus de energie şi materiale? În cazul dat răspunsul este scurt: nimic. În al doilea rând vreau să remarc deprecierea substanţială a importului din Rusia a mijloacelor de transport. Pe mine lucrul acesta mă bucură nu din faptul că se sting nişte relaţii comerciale, ci că din capul moldovenilor se vântură cu încetul falsa premisă despre „nadeojnostea" maşinilor ruseşti şi că ai noştri au început să-şi dea seama că raportul „eficienţa în funcţionare/preţ de achiziţie" este, de cele mai multe ori, mai important decât preţul.

 

 


Plasează articolul în:
google Delicious Digg Yahoo Facebook Twitter Netvibes linkedin
 
 
Prima   Contact   Harta
vizitatori: 962378
sus
B2B and B2C solutions , Branding & Graphic Design Services,Website Design and Development , E-Commerce Systems,Software Application Architecture and Development,Multimedia solutions , 2D/3D modeling & animation solutions,Video & Post Production Creat de Trimaran
 
Profilul energetic al tarii   /   Cadrul legislativ   /   Studii de caz   /   Profiliurile INP/CN   /   Planuri de afaceri   /   Constientizare   /   Publicaţii   /   Noutati
Tel. +373 22 232247   /  Fax. +373 22 232247

Adresa: Str. Mitropolit Dosoftei 156a, bir. 37, mun. Chisinau, Republica Moldova